Anvil! The story of Anvil

Verklighetens Spinal Tap heter Anvil.
Och verkligheten överträffar dikten.

Här är dokumentären om två barndomskamrater som vägrar ge upp hoppet om sin dröm - trots att den legat i koma i över tjugo år.


Året är 1984 och Anvil spelar för utsålda arenor i Japan tillsammans med Scorpions, Whitesnake och Bon Jovi. Framtiden ser ut att bli en limousinfärd mot ära och berömmelse, ett enda stavhopp upp till topplistornas krön. Luften är helt enkelt fylld av förväntningar och sångaren och gitarristen Steve ”Lips” Kudlow ler från öra till öra, spexar som aldrig förr, bänder fram de vassaste gitarrsolona du kan tänka dig och beter sig som den högsta vinsten på en skraplott.
”Ibland ger livet dig en dålig hand”, funderar Guns’n’Roses-gitarristen Slash tjugo år senare, och tillägger: ”Alla plundrade dem och lämnade dem att dö.”
Den där Japan-turnén 1984 var inte början på något ännu större, utan epilogen till världens kortaste framgångssaga. Råkade man blinka var chansen stor att man helt missade bandet.

“Anvil! The story of Anvil” är regisserad av Sacha Gervasi, som under en kort period på 80-talet tjänstgjorde som roddare åt Anvil, och som bland annat skrivit manus till Tom Hanks-rullen ”The terminal”. När den visades på olika filmfestivaler förra året fick kritiker mer eller mindre ta kölapp för att hylla filmen. Dokumentärvärldens överstepräst, Michael Moore, utnämnde den till den ”bästa dokumentären jag sett på många år”, och till premiären i London dök skådespelaren Keanu Reeves upp och förklarade sin kärlek till de ärrade rockveteranerna.

Många har dragit paralleller till den fiktiva dokumentären ”This is Spinal Tap”, inte minst för att regissören medvetet lagt in referenser till kultfilmen (ett volymreglage går till exempel upp till 11). Misstankarna att det skulle röra sig om en uppföljare har tagit ytterligare skruv av att Anvils trummis, Robb Reiner, är namne med ”This is Spinal Tap”-regissören.
Fast den som tror att det är en elak drift med de två barndomskamraterna, Steve ”Lips” Kudlow och Robb Reiner, misstar sig grovt. Det här är en lovsång till alla som aldrig ger upp, som håller sina drömmar vid liv. Steve och Robb är som två trätobröder som ständigt ligger i luven på varandra, båda piskade av tvivel och undrande om allt egentligen är värt besväret:
Att få betalt i gulaschsoppa efter en katastrofspelning i Ungern; att stå kvar på perrongen och se när tåget rullar i väg för att managern är ett vanligt fan och inte har någon erfarenhet av hur turnéer fungerar; att få refuseringsbrev efter refuseringsbrev från skivbolag; att spela inför 174 betalande på en arena med en publikkapacitet på 10 000…
Europaturnén blev ett fiasko, medger Steve efteråt, men konstaterar: ”vi hade åtminstone en turné för saker och ting att gå snett på”. Den livssynen präglar hela filmen, en optimism som Steve och Robb skyddar som om det vore en liten ljuslåga i en mörk, stormig natt.
Den som inte drabbas av den här dokumentären måste vara känslomässigt förtorkad.
Förhoppningsvis bidrar filmen till att Anvil får det erkännande som anstår ett semiklassiskt heavy metal-band.

Anvil topp-3 (av totalt 13 släppta fullängdsalbum):

1. ”Metal on metal” (1982)
Om det gick att framställa 24 karats heavy metal skulle den antagligen låta så här. Man inbillar sig nästan att låtarna tagit form i jordens inre, knådats till under tusentals år. Som om de tillhörde naturens resurser. ”Mothra” och ”Tag team” nämns nog till och med i gamla testamentet, som låtarna som gubben Noa gnolade på när han snickrade på sin ark.

2. ”Forged in fire” (1983)
Som om fångade i ett rus av inspiration följer Anvil upp genombrottsskivan ”Metal on metal” med ännu ett klassiskt verk. Här har allt dragits åt ytterligare ett varv. Lyssna bara på ”Free as the wind” med sitt tidlöst coola riff och Robb Reiners halsbrytande trumkomp, som verkar kräva åtta armar och som nästan är en låt i låten. Tappa hakan-garanti, annars pengarna tillbaka.

3. ”This is thirteen” (2007)
Tredjeplatsen skulle nästan kunna beklädas av valfri skiva från den resterande karriären. Det mesta Anvil presterat efter ”Forged in fire” är nämligen godkänt, men saknar samtidigt den där genomborrande udden som tränger igenom både tid och rum.

Publicerad i Dagbladet den 29 augusti.

Ulf Brunnberg lär ut ekvationen: Guldbagge = slaknande könsorgan

För Ulf Brunnberg spelar det ingen roll vad han än tar sig för. Han är Vanheden - en persona som är så hudnära att fiktionen och verkligheten smälter ihop. Var slutar Ulf Brunnberg och var börjar Vanheden, och tvärtom?

Nu har han förstås gjort mycket annat också. Inte minst tv-serien "Sjukan" som för närvarande går i repris på SVT. Hos mig kommer han för alltid och evigt att ihågkommas för den oneliner han höftade i väg när jag för DN:s räkning intervjuade honom för drygt ett år sedan apropå ett "folklustspel" på Fjäderholmarna i Stockholm.
"Ett annat ord för buskis, helt enkelt", försökte jag.
Ja, svarade han frankt.
Vad som slog mig ganska omgående var att han inte tog någon som helst ära i det här "Kuta och kör"-gyckleriet, försökte inte ens sälja in den med det sedvanliga tugget. Jag fick nästan intrycket av att han ville att det skulle vara vatten under broarna, helst bortglömt redan i morgon. Som om han gick till repetitionerna med blicken fäst i marken, smugglandes skam under rocken.
För att inte dröja alltför länge vid tråkigheter (läs: unken förvecklingskomedi översållad med sexanspelningar, följd av "hö-hö"-skratt och slick runt munnen), styrde jag in samtalet på Killinggängets "Fyra nyanser av brunt", för vilken han belönades med en Guldbagge.
Och det är nu han blir tidlös och kastar i väg en replik som är så torrt cynisk att den nästan fastnar i halsen på honom:
"Ja, men du förstår", börjar han, "det här med priser, det är som ett stånd, det går över efter några minuter."
Så mycket för mitt försök att muntra upp Vanhe... förlåt, Ulf Brunnberg.

Jaaaaaaaaaaa, Usain gillar svenska kvinnor. Och svenskar gillar att ställa ut sitt mindervärdeskomplex i monter.


"Här flörtar Bolt med DN-galan och kvinnorna"

Varje tillfälle som bjuds tar vi, glupsar glatt i oss. Kritiskt tänkande dunstar bort som en vattendroppe i Sahara när någon världsstjärna yttrar sig i positiv riktning om lilla Sverige. Vårt kollektiva mindervärdeskomplex börjar likna en cirkusattraktion, något som folk köar till för att få en glimt av.
Ja, Usain Bolt tycker att kvinnorna i Sverige är vackra (den klick av internationella celebriteter som inte uttryckt denna åsikt är sedan länge utrotningshotad, eftersom alla "utsända reportrar" ryggmärgsfrågar "vad tycker du om Sverige?").
För låt oss vända på resonemanget: varför skulle Usain Bolt inte tycka om Sverige? (I synnerhet när han får frågan av en svensk journalist i Sverige.) Fanns det någon anledning att misstänka att Usain skulle hysa agg mot Sverige?
Och vore det inte trevligt om den där "utsända reportern" drog undan sin mentala skärmsläckare och lät det sunda förnuftet vandra fritt, och därmed undra konkluderande: Säger du inte så här i alla länder?
Jo, "utsända reporter", det gör Usain.
Låt oss hand i hand vandra tillbaka till verkligheten och bry oss mindre om vad en för tillfället snabbspringande jamaican råkar tycka om Sverige (baserat på hans grundliga utforskningar av Stockholms stadion).

Destilleri av livsnjuteri #2: Clynelish, 14-årig

Clynelish är ett av de nordligaste destillerierna i Skottland och grundades 1819 av markisen av Stafford. Eftersom vattnet hämtas från bäcken Clynemilton Burn, som rinner över en guldåder, får begreppet "flytande guld" en helt ny innebörd.

Med sin lätt rökiga smak, som immar igen sinnena, är Clynelish en whisky som smyger in bakvägen, som försiktigt tassar in och långsamt fyller en med välbehag. Storslagen i all sin enkelhet. En whisky som viskar när andra skriker, som döljer mer än den visar.
Smått fantastisk, med andra ord.

En flaska på Systembolaget går på 379 kronor.

Betyg: 7 av 10

Veckans recensioner: Vader + Bloodline

Publicerade i Dagbladet den 22 augusti.

Vader
”Necropolis”
(Nuclear Blast)
Betyg: 2

Om du har hört Vader tidigare vet du, på gott och ont, hur ”Necropolis” låter. Den polska death metal-plutonen är en pålitlig leverantör av musikalisk precision. Så oföränderlig att du i hårdrocksnatten kan navigera efter gruppens skivor för att hitta hem igen.
Inte för att Vader har stått och stampat på samma fläck under de senaste tjugo åren, tvärtom. Däremot har frontmannen, Piotr Wiwczarek, armerat varumärket så hårt att det tidigare varit omöjligt att bli genuint överraskad åt något håll. Fram till nu.
”Necropolis” känns nämligen överraskande halvhjärtad. En kafferastprodukt som hällts ned i en färdig gjutform, lika professionell som opersonlig. Gänget bjuder på en halvtimmes mangel och undrar därefter om de får gå hem. Och ja, det får de. Tillbaka till ritbordet, gubbar.

Bloodline
”Hate procession”
(Blut & Eisen)
Betyg: 2

Långsamt, med brusande gitarrer, arbetar sig Bloodline in. Stämningar vecklas ut, om och om igen, tills de når ett horisontlöst fjärran. Den black metal som Sundsvallsbandet släpper lös på ”Hate procession” förlitar sig på lyssnarens tålamod, ger inga direktiv om hur den ska tolkas eller tillgodogöras. En låt som den närmare 14 minuter långa ”The great becoming” – en formlös massa av repetitivt malande – tar sin tid att spjälka upp.
Att gitarristen Fredric ”Wredhe” Gråby även är med i Shining känns följdriktigt. Samma eländesevangelium predikas nämligen här. Andra referenser skulle kunna vara Svartsyn (som för övrigt släppt en skiva som heter just ”Bloodline”) och Gorgoroth, även om ”Hate procession” ger mer utrymme för eftertanke; musik som iscensätter ett långsamt borttynande snarare än ond bråd död.
Nu blir det tyvärr lite för mycket repetitivt malande, riff som förlorar i tyngd när de dras ut i sträckbänken. Lika svårlyssnat som lättglömt.

"Lemonade, that cool refreshing drink..."

Eddie Murphy är det komiska geniet som efter det breda genombrottet med "Snuten i Hollywood" (1984), i rollen som den rappkäftade Axel Foley, målade in sig i ett hörn och som under hela 90-talet mer eller mindre blivit rollsatt som sig själv. Med undantag för "Dreamgirls" (2006), där han tillåts skådespela, och inte bara göra "roliga" grimaser och föra snubblande snabba monologer, har han mest synts i plågsamt dåliga komedier, avsedda för barn och understimulerade fältbiologer, som "Den galna professorn" och "Dr. Dolittle".

Vad som är lätt att glömma är att Eddie Murphy är, eller åtminstone var, en sällsynt begåvad komiker - en imitatör som varken före eller efter haft många övermän. 1983, strax innan han blev megastjärna och förvandlades till ett varumärke, televiserades "Delirious", 70 minuter enastående ståuppkomik. Här är ett smakprov, en på pricken-parodi på Elvis Presley:

"Herregud, påminn mig om att jag aldrig mer ska springa 100 meter när hela världen tittar på..."


I skuggan av Usain Bolt, när alla fotoblixtar slocknat och segeryran domnat bort, marscherar 22-åriga Savannah Sanitoa, från Amerikanska Samoa, in på arenan med fler kroppskilon än avslutade 100-meterslopp. Fullt förståeligt, eftersom hon egentligen är en kulstötare. En gren hon missade att kvalificera sig till.
"När jag ändå är här...", tänkte hon och snörade på sig löpardojorna.
Och visst, när 85 kilo kvinna dallrade in över mållinjen stannade klockan på 14.23, endast 16 futtiga hundradelar från hennes personliga rekord. Tioiti Katutu, från den lilla ögruppen Kiribati, jagade på duktigt under hela loppet, låg och nafsade precis bakom. Men när hon kom i mål på sina 14.38 var det enda hon kunde se Sanitoas mäktiga ryggtavla och en kompakt förnedring.
Men du, Katutu, misströsta inte. Du pulveriserade mitt personbästa från högstadiet med tre hundradelar. Inte alls att förakta. Dessutom lär du inte behöva duscha innan du sätter dig på planet tillbaka till vykortsparadiset.

The thing that should not be: 16 olika versioner av en urkass låt

Skulle man någonsin tveka på sin egen mentala balans kan man skänka Manowar en snabb tanke. Effekten är dokumenterad. Denna New York-liga får de mest naturvidriga av mänskliga uttryck att framstå som en Earl Grey-inspirerad hemmakväll.
Manowar: en universalmedicin mot känslor av särskap.


Som framgår av bilden ovan är det här killar som gärna serverar sig själva med lite tryffelolja på bringan. Voilá, en plankstek av allvarliga miner, djurhudar och ogenerad manlighet.
Manowar: världens mest lätthånade band.

Okej, nog med ironiserande. Manowar behöver sannerligen ingen hjälp på den punkten. Nu senast har de släppt en ep med 16 olika versioner av låten "Father". En på engelska, en på bulgariska, en på kroatiska, en på japanska, en på portugisiska... ja, ni hajar. På smäktande norska sjunger Eric Adams bland annat:

Da jeg var barn
Holdt du i min hånd

Far, du må vite

At jeg nå ser


Det här är givetvis deras "Warriors of the world united"-filosofi dragen till sin spets. Alla små inoljade Manowar-krigare, med klippkort på kvartersgymmet och dåligt utbyggda hjärnvägar, ska känna sig utvalda, speciella. Inget fel i det, kanske - i teorin.
I praktiken låter det så här, och då är det ungefär så fel något någonsin kan bli:

Destilleri av livsnjuteri #1: Balvenie Doublewood, 12-årig

Folk som inte förstår sig på det här med whisky - oftast samma människor som grimaserar illa när de av misstag sätter i sig en likörtryffel från Aladdinasken - tar varje tillfälle de kan att förklara att whisky, nej, minsann, det är en bluff. Ser du inte att kejsaren är naken? Att gilla whisky är att vara hjärntvättad och torktumlad och visa på sekteristiska tendenser.

För att ostört kunna njuta av whisky måste man tydligen äga ett jaktslott, heta Charles och vara trovärdig när man säger att man ska ut och "inspektera ägorna". Alla andra är bara tweedkavajswannabes.

Och så är människor idioter med ett intellekt som motsvarar sju sorter kakor.

Whisky är förstås himmelskt gott. (Vi pratar single malt här, inte den där trelitersbuteljen din kusin köpte i Tyskland för 10 euro.) Och en av de absolut bästa, som du inte behöver sälja bilen för, är Balvenie Doublewood 12 år. Doublewood betyder att den har lagrats på två olika fat, i det här fallet ek- och sherryfat.

Smaken är skickligt avrundad, med en försiktigt sandpapprad yta och ett kraftfullt inre. Väl sammansatt, nyanserad och med förmågan att lyfta ens livsandar ovan molnen. Experter känner inslag av päron, knäck, honung, örter och vanilj. Själv känner jag bara ett välregisserat skådespel av angenäma smaker.

På systemet kostar en flaska 419 kronor. Själv köpte jag en liter för drygt 300 kronor på taxfree.

Betyg: 8 av 10

Lars Kepler är en kvinna - och en man

Pseudonymen är avslöjad!
Som världen har väntat.
Kultursidorna har svämmat över av spekulationer och diskussionerna har gått heta.
Nu visar det sig alltså att det är paret Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril som ruvat bakom det fingerade namnet Lars Kepler. Vet inte riktigt varför, men de flesta verkar besvikna. Själv förvånas jag mest över hur bra de faktiskt ser ut. Författare brukar ju i regel vara vaccinerade sedan barnsben mot alla olika mutationer av modemedvetenhet.
Skyll inte på mig, jag gör bara observationer här.
Just därför är det glädjande att se makarna Ahndoril, Sveriges stiligaste par. (Däri ligger förstås den verkliga nyheten: ett författarpar som tar sig bra ut på bild.)
I DN förnekar Alexandra för övrigt att hon skulle vara släkt med Paulo Coelho, så hon är härmed friad från alla misstankar om samröre med en skönlitterär förbrytare.

Magnus Uggla rustar sig för krig mot Spotify

Som en skrämd liten pudel reser Magnus Uggla ragg, morrar åt Spotify och Sony Music för att han på sex månader bara tjänat lika mycket/lite som "en halvdan gatumusikant drar in på en dag" på musiktjänsten. Hans blåa blod kokar.
Det var förstås bara en tidsfråga innan någon "artist" skulle göra ett utfall mot musiktjänsten, och att det blev just en 55-årig östermalmare, med lika stor trovärdighet som en afrikansk ex-diktator inför en krigstribunal, är helt i sin ordning.
"I väntan på en hederlig nättjänst", som han skriver på sin blogg, tänker han därför lyfta bort sin låtkatalog från Spotify. Jag tror en sådan åtgärd kallas sanering.

Nu vet jag inte hur avtalen ser ut, vems plånböcker ersättningsmodellen gynnar, artisternas eller skivbolagens. För om det nu är så att Sony Music dragit sina artister vid näsan är Ugglas raseri berättigat. "Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music." Eftersom siffror saknas, någon slags redovisning av hans utbetalningar, är det omöjligt att avgöra om det är Hasse som är boven i dramat eller om det bara är Uggla som mår illa av att ha skrivit samma låt i 20 år och idisslat sig till framgång.
Fortsättning lär väl följa, precis som en "ooooohaaa oooooaaha"-refräng följs av en "aaaoooaa aahhaaao"-refräng i Magnus Ugglas låtverkstad.

Veckans recension: My Own Grave

Publicerad i Dagbladet den 8 augusti.

My Own Grave
”Necrology”
(Pulverised Records)
Betyg: 4

”Necrology” är en långfingershälsning till allt och alla. Ett manifest som skrivits i blod. När Sundsvalls My Own Grave släpper ny skiva är det med riff som glödgats i helvetets eldar, melodier som tagit form på andra sidan graven och låtar som fläktar av dödens andedräkt. Ja, det är death metal, och nej, det är inget konfirmationsläger.
Även om debutskivan ”Unleash” imponerade är ”Necrology” flera resor bättre. Den här gången blir man inte bara överkörd, man blir jämnad med marken. Titelspåret är ett utmärkt exempel på det, där My Own Grave bussar blodtörstiga bestar till riff på lyssnaren, samtidigt som nynnvänliga melodier skapar ordning och reda i tumultet.
Om skivan hållit den klassen från början till slut hade betygsfemman varit given. Nu är det ”bara” en fantastisk skiva: 35 minuters ohämmad njutning.

Dave Mustaine är glädjande nog argare än någonsin

Tidigt i morgon bitti går jag ombord på en flygning till London. Väl framme väntar Megadeths chefsideolog, Dave Mustaine. Mannen som kan gnälla i minst fyra oktaver. Eller, det är åtminstone den bild som satt sig. Ett surkart som fortfarande ältar gamla oförrätter. Fast man måste förstå honom. Här har han haft en lång och framgångsrik karriär med Megadeth, såväl artistiskt som kommersiellt, och så envisas journalister med att fråga om Metallica och gräva runt i ett öppet sår. På riktigt, finns det verkligen någonting kvar att utreda? Har inte alla aspekter dissekerats sönder?

Vad man kan säga om nya skivan, "Endgame", är att den är intensiv; fyrhjulsdriven musik med nästan onödigt många hästkrafter. Så här aggressivt har Megadeth inte låtit sedan "Rust in peace", om ens då. Lyssna själva:

Swashbuckle - om svårigheten att kombinera mental hälsa med kråsskjorta och piratpapegoja

Om någon sa att Swashbuckle var ett socialt experiment skulle jag bli lättad, andas ut. Då skulle världen återgå i sina gängor. Och alla som gick på bluffen skulle få fylla i enkäter och utvärdera sin mentala prestanda.
För förstå det här: New Jersey-bandet Swashbuckle lirar thrash metal med kråsskjorta, lapp för ögat och en skattkarta som kompass i livet. Sångaren och basisten heter Admiral Nobeard (felstavning av Nobrain, antagligen), medan den avpolletterade keyboardisten hissade segel under namnet Cabinboy Arsewhipe.
Och så ligger de på ett skivbolag som ägs av Peter "Hjalmar" Flacks perukmakare...

Som en extra spark i magen har vi även skotska Alestorm, denna musikaliska stomipåse. Om senaste skivan, "Black sails at midnight", skrev jag så här i Close-Up Magazine: "Om Roger Pontare gjorde en musikal av 'Skattkammarön' och rollsatte med försupna sjöbusar från Murmansk... nej, det skulle ändå vara att föredra framför det här."

Endast ett band har rott i land med sjörövartemat torrskott, och det är förstås Running Wild. Länge leve Rock'n'Rolf.

Så här jovialisk är en spelning med Swashbuckle för övrigt. Bara fiskdammen saknas.

Carlton Banks lär kidsen "väderkvarnen" och "tusenfotingen"

När vi ändå är inkörda på temat "föredettingar" är det i sin ordning att släpa fram Alfonso Ribeiro i avslöjande dagsljus. Mest känd för rollen som den fjollige rikemanssonen Carlton Banks i tv-serien "The fresh prince of Bel-Air", som blev Will Smiths språngbräda till närmast oöverträffad (kommersiell) framgångsrikedom, har Alfonso i motsats till sin kollega spolats ned i kändisskapets kloaker där man tvingas delta i olika tävlingsprogram och svara på frågor som rör relationen till den i dag miljardkontrakterade vännen från förr (jodå, de umgås än i dag).

För att inte helt falla i glömska kan man portionera ut det lilla som finns kvar av ens falnande stjärnglans på små framträdanden - som det på Suny College, där han bland annat berättar att Janet Hubert, som spelade Vivian Banks i de första 70 avsnitten, var en illmarig häxa som inte hade alla hästar hemma.

Precis som Chevy Chase har Alfonso ätit gott under det senaste decenniet och lagt sig till med en smärre badring runt magen. Vill inte på något sätt insinuera att han är en tragedi på två ben. Han är ju definitivt på grön kvist och ekonomin lär frodas (för något säger mig att han inte är som Michael Jackson som uppenbarligen levde som en bruneisk sultan; Alfonso har för övrigt spelat in en Pepsi-reklam med Michael Jackson när det begav sig).

I särklass roligast är ett YouTube-klipp jag hittat, inspelat '85, där en ung Alfonso på klassiskt tv-shopmanér försöker kränga "Alfonso's breakin' & poppin' book" där kidsen kan lära sig moonwalks, the windmill (väderkvarnen), the centipede (tusenfotingen), the king tut, backspins som garanterat kommer att "flip out your friends", och andra livsnödvändiga dansmoves på mellanstadiediscot.

Annars är väl det mest uppseendeväckande med Alfonso att han delar tvåsamhet med en fjorton år yngre fotomodell, den 23-åriga Taryn Terrell som också agerar kuttersmycke på Wrestling-matcher.

Tomas Ledin - levande spottmåltavla

Tomas Ledin har i alla tider varit en spottkopp för musikkritiker, och någonstans på vägen har han så klart lärt sig att gilla läget...

Nu senast är det DN:s Po Tidholm som sätter två fingrar i halsen och tömmer sina magsyror över den oförargliga Ledin.

”Han kan ju inte vara så kass som han låter”, tänker man. ”Det kan inte vara hans fel." Men det är det givetvis. Han har haft tusen chanser att byta inriktning. Sanningen är nog att han varken vill eller kan.

Ledins kardinalsynd är att han spelar radiorock - "hela hans tilltal liknar det hos en dj på Mix Megapol" - som stryker medhårs, och hans framträdanden är skolboksexempel på publikfrieri. Självklart upprör han ännu mer med sin kylskåpspoesi, inspirerad av lika delar Paulo Coelho och lådvin.

De ska se rockiga ut men ser snarare ut som klippta ur nåt slags Dressmann­reklam. Och kunde Dressmannmodeller spela rock skulle den nog låta så här: okänsligt tajt, optimerad, fläskig och obehagligt effektiv.

Förstår precis vad Po Tidholm menar. För en månad sedan spelade sommarkungen här i Sundsvall och det räckte att höra "Sensuella Isabella" för att bli mentalt avtrubbad. Rader som "när kärlekstelefonen ringer" och "det är försent att avbeställa min erotiska sufflé" är inte så mycket poesi som det är en krigsförklaring mot den goda smaken.

Givetvis ska Tomas Ledin fortsätta, kämpa vidare. Han har ju folkets kärlek och det borde räcka så. Samtidigt som musikkritiker, detta salivrika släkte, behöver en spottkopp.

Chevy Chase - mannen som på gott och ont förkroppsligade 80-talet

Med karriären i frysbox - det lilla som fanns kvar av den hamnade i morteln när han medverkade i svenska tv-serien "Hjälp!" - är Chevy Chase själva sinnebilden av en föredetting. Under storhetsperioden, som på en höft varade mellan 1980 ("Caddyshack") och 1989 ("Ett päron till farsa firar jul", den tredje i serien), var han högvilt för pressen. Kanske den skådespelare som mer än någon annan kom att representera 80-talet.

Med ett självförtroende som hackats fram ur berggrunden utstrålade han ett upphöjt lugn som var omöjligt att bringa ur balans (ta bara hans rollporträtt av Irwin Fletcher i komedin "Fletch", där han är så cool att det gör ont, medan moatjén Dana Wheeler-Nicholson å sin sida är så obarmhärtigt söt att man nästan är beredd att slita ut sitt hjärta för att betyga sin kärlek).
Chevy Chases uppenbarlese var som skapad för röda mattan, helt enkelt.

Samtidigt som han gick i närkamp med sitt drogmissbruk, som det redogörs för i självbiografin "I'm Chevy Chase... and you're not", förvandlades hans karriär till ett smatterband av dåliga beslut som kröntes av den egna pratshowen "The Chevy Chase show" (1993) som floppade och pensionerades efter 14 avsnitt. För en närmare studie i förnedringen kan nämnas att hans senaste film, "Zoom" (2006), har 3,3 i betygssnitt på imdb.com och att han i den spelar jämte Courteney Cox och Tim Allen...

Möjligheten att få karriären på rätt köl igen, en nytändning á la John Travolta, känns minimal, inte minst för att Chevy Chase till skillnad från Travolta inte ser "skönt sluskig" ut med sina trivselkilon, utan mest som en filttofflig, piprökande farbror. Eller: en föredetting.

Topp-3 Chevy Chase (det räcker gott så):

1. "Fletch"
2. "Ett päron till farsa"
3. "Caddyshack" ("Tom i bollen" på svenska)

Och så har vi förstås den ikoniska scenen från "Spioner är vi allihopa":

Veckans recensioner: Ahab + Dismember

Publicerade i Dagbladet den 1 augusti.

Ahab
”The divinity of oceans”
(Napalm Records)
Betyg: 3

Om startsignalen i grindcore lyder “snabbast vinner” är det i genren funeral doom metal precis tvärtom. Här handlar det om att motverka framåtrörelse, få tiden att släpa fötterna efter sig. Musiken ska framkalla bilder av begravningsprocessioner och den som ligger i kistan är Hoppet.
På ”The divinity of oceans”, tyska Ahabs andra fullängdsalbum, är det havets oändlighet som besjungs, mysterierna som ligger dolda under ytan. Som ett extra lager av dramatik är skivomslaget en reproduktion av Théodore Géricaults imponerande målning ”Medusas flotte” (1819). När musiken lättar ankar och fångar vind är det lätt att känna hur havets skummande vrede bär en iväg på sina vågor.
Första spåret, den 12 minuter långa ”Yet another raft of the Medusa (Pollard’s weakness)”, börjar lugnt, nästan obehagligt lugnt, för att sedan rämna och bli storslaget mässande med dånande gitarrer och förkunnelser om undergången.
Där är Ahab i sitt esse. Till skillnad från de försiktigt plockade post-rockutflykterna som får seglatsen att kännas som en Ålandskryssning.

Dismember
”Under bloodred skies”
(Regain Records)
Betyg: 4

Om du så bara har stuckit in näsan, eller försynt kikat genom nyckelhålet, till death metal-världen vet du vilka Dismember är. Stockholmsbandet hör liksom till inventarierna vid det här laget, med sina över 20 år i branschen.
På dvd:n ”Under bloodred skies” tar de med tittarna ner till den tyska kurorten Bad Berka och den årliga festivalen Party San. Konserten är väl sammanhållen och bjuder på elegant lindanseri mellan gammalt och nytt, från odödliga ”Soon to be dead” till färska ”Death conquers all”. Fast med tanke på den gemytliga stämning som råder, liksom de självmedvetna hårdrocksposer som bjuds från scenen, blir det nära nog komiskt att dra sig till minnes att det här bandet i början på 90-talet drogs inför skranket i England för sina obscena texter.
Ännu mer komiskt blir det när man tar del av bonusmaterialet där tittaren får sig dokumentära inblickar i turnélivets väl och ve (under 2008 gjorde bandet närmare 100 spelningar, från Nya Zeeland och Tasmanien i öst till Ecuador och Peru i väst, plus ett 20-tal länder däremellan).
Bland mycket annat får man en manual till hur man bäst slår ihjäl tid, liksom ett smakprov på den åkomma som uppstår när tristess kombineras med alkohol: tvivelaktig humor. Medlemmarna bjuder på sig själva och berättar till exempel om olika missöden som inträffat under turnén (det är alltid lika kul att se någon headbangande gitarrist trassla in sitt hår i strängarna). Eftersom det hela tiden klipps mellan skakiga handkamerabilder och professionellt filmade intervjuer uppnås en dynamik som håller intresset vid liv.
Står du fortfarande kvar och tjuvkikar i nyckelhålet är ”Under bloodred skies” en utmärkt dörröppnare.