Jag vet vad du gjorde förra sommaren: spelade in en dålig popskiva (fast med en låt som undantag)

Eftersom jag redan torpederat min creddighet genom att lovsjunga Vanilla Ninja kan jag lika gärna fortsätta. Kliva in i biktbåset på nytt och bekänna mina synder. Den här gången rör det Jennifer Love Hewitt.
Ja, den Jennifer Love Hewitt. Hon som skriker sig igenom "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" och "Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren", och som i och med det satte ett ansikte på skrämselhickan. Endast Janet Leigh kan sägas vara en värdig utmanare till titeln "bästa skrikerska" med sin ikoniska duschscen i Hitchcocks "Psycho".
Sedan dess har hon setts i tv-serien "Ghost whisperer", två "Katten Gustaf"-filmer, den katastrofala Jackie Chan-pekoralen "The tuxedo", "Heartbreakers" jämte Sigourney Weaver, liksom den egenproducerade "If only", som faktiskt är en rätt vacker och ganska egensinnig romcom (6,9 i snitt på imdb.com).

Vad som är mindre känt är att hon på sidan av, lite sådär med vänsterhanden, fuskat som popsångerska. Det mesta är såsigt med besked, men det finns en låt, "You", som är... mindre såsig. Här hittar man en refräng som känns genuin, som visar ofiltrerade känslor - en ärlighet som åtminstone för stunden vänder bort blicken från marknadsundersökningar och sifferexercis.
Låten kommer från skivan "BareNaked" (2002) som allmusic.com ger 4,5 av 5 i betyg (recensenten har uppenbarligen förlagt sitt omdöme).

Spotify-användare lyssnar här.



Som bonus får ni en topp-3-lista över hennes bästa - eller minst dåliga - filmer:
1. "If only" (2004)
2. "Heartbreakers" (2001)
3. "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" (1997)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar