Eric Clapton - om diktatorn själv får välja

Terrornätverket al-Qaidas notoriske ledare, Usama bin Laden, älskar egentligen USA.
Samtidigt som han inriktar hela sitt väsen på att lägga landet i ruiner stampar han takten till Van Halen och spinner trånadens väv kring Whitney Houston.


För ett par veckor sedan publicerade den anrika tidningen The Guardian en text om vad världens samlade envåldshärskare lyssnar på för musik. Spännande läsning som avslöjar att ondskans ingenjörer inte sällan hämtar rekreation i västerländsk musik.
Om satellitspaningarna över Tora Bora-trakterna i Afghanistan kunde uppfatta ljudvågor från bergens inre skulle de förmodligen snappa upp ett och annat örhänge från den klassiska new wave-gruppen The B-52s. Usama bin Laden är nämligen ett stort fan av bandet, enligt den sudanesiska poeten Kola Boof som under 90-talet hade en relation med den ökände talibanen. Medan du läser det här kan al-Qaida-ledaren skaka loss till "Rock lobster" med en tamburin och osäkrad Kalasjnikov i högsta hugg i ett fuktigt bergrum under marknivå. Eller så försöker han sig på akrobatiska David Lee Roth-övningar i spandex till Van Halens "Jump".
Whitney Houston ska annars vara Usamas absoluta favorit, "den vackraste kvinna jag någonsin sett", enligt Kola Boof. Man riktigt ryser av föreställningen att världens mest eftersökta man i ett tidigare liv spelat sönder sin vhs-kopia av filmen "Bodyguard" medan han kramat en soffkudde och förbrukat ett storpack näsdukar.

Libyens excentriske ledare, Gaddafi, kanske mest känd för att bära en upp-och-ned-vänd kartong för kinesisk hämtmat på huvudet, liksom för att under politiska toppmöten i Paris och Rom smälla upp stora beduintält som tillfällig bostad, har ett synnerligen gott öga till Lionel Richie.
Jag kan redan se framför mig hur den åldrade diktatorn minglar runt i sitt palats med ett cocktailglas i handen, iklädd den senaste kaftanen och smackande på orden "all night long", samtidigt som han låter rader som "once you get started you can't sit down" smälta långsamt på tungan. Eventuellt drabbas han också av ett plötsligt infall att måla om den förtvivlat tråkiga libyska flaggan.
"Vem sa att Libyen var rena öken, va?" viskar han till en oljeoligark i vimlet som han just krokat arm med och som han lotsar i riktning mot dansgolvet.

Annars har vi Nordkoreas Kim Jong-Il som enligt rykten ska ha inrett en kupé i sitt privata tåg till ett karaokerum. En kvalificerad gissning är att låthäftet är fyllt med Eric Clapton-låtar, Kim Jong-Ils stora idol. Med tanke på att den här mannen sedan många, många år tillbaka lättat ankar från verkligheten och drivit allt längre in i sin mytomana fantasi, en värld där han bland annat slår elva hole-in-ones på en runda golf, är det inte svårt att se honom stå och putsa på en kärnvapenstridsspets i sin hangar och vissla med i "baby if I could change the world".

När Irans president Mahmoud Ahmadinejad släckt lampan på kontoret och gått hem för dagen renar han kanske samvetet med en kopp te och Chris de Burgs samlade katalog. En låt som "The lady in red" hamnar sannerligen i ett nytt ljus när man snuddar vid tanken att den kan ha orkestrerat Ahmadinejads ondskefulla planer.
Därför är läsningen både spännande och skrämmande. Och anledningen är densamma: att uppgifterna om deras favoritband och -artister mejslar fram deras allmänmänskliga drag. Om det är bra eller dåligt är jag tills vidare osäker på.

Fotnot: The Guardian-artikeln finns att läsa på webben, www.guardian.co.uk

Publicerad i Dagbladet den 30 januari

Veckans recensioner: Overkill, Freedom Call, André Matos

Overkill
"Ironbound"
(Nuclear Blast)
Betyg: 4

Flera gånger om måste man läsa datumet i Bobby "Blitz" Ellsworth födelseattest. Den 5 maj i år fyller han 51 år. Nej, någon måste ha mixtrat med siffrorna. Det är avgjort ingen 50-åring som ryter som om han skulle ha lejonman på "Ironbound".
Sångaren i det långlivade New York-bandet Overkill spottar och svär och utlöser en hel lavin av hårt packat vansinne. Furiös frenesi. Och parhästen, basisten D.D Verni, är förstås inte sämre. Inledningen med "The green and black", "Ironbound" och "Bring me the night" är en uppvisning i rå styrka; omutlig thrash metal som akterseglar alla sina konkurrenter. Med femton studioalbum i lasten sedan tidigare är det kanske inte konstigt att de kan farvattnet. Konstigare är det att motorn är helt utan slitage och rost, att tanken fortfarande är fylld till brädden och att Overkill trettio år in i karriären levererar som en samling hormonella tonåringar.
"Ironbound" - botar all form av åldersnoja.

Freedom Call
"Legend of the shadowking"
(Steamhammer)
Betyg: 2

Allt i Freedom Calls värld är regnbågsskimrande. Melodierna träffar en som solskensstrålar en frisk vårdag när vinden dansar med löven och bäckarna brusar och känslorna sträcker på sig med en gäspning. Livet känns lätt som en flock fjädermoln när låten "Remember!" strömmar ur högtalarna.
Den tyska power metal-gruppen bildades 1998 av Gamma Ray-trummisen Dan Zimmermann och sångaren/gitarristen Chris Bay och har ända sedan debutskivan året efter profilerat sig som ett band med uppåtgående mungipor. Ta bara en låt som "Tears of Babylon", ett riktigt anthem som i tablettform hade kallats anti-depressivt medel.
Skivan bjuder på många tuggummirefränger som piggar upp, men nästan alla tappar tyvärr smaken efter ett par, tre lyssningar. Några mörkare stycken förekommer också, som "Dark obsession" (konsumentupplysande titel, minsann) med sina mysrysliga spökhuskörer och sin gäckande pianoslinga.
"Legend of the shadowking" är helt okej, men når inte upp till de tre första skivornas nivåer.

André Matos
"Mentalize"
(Steamhammer)
Betyg: 3

Brasilianska sångaren André Matos andra utflykt i eget namn, "Mentalize", är ett slags historisk överblick av hans karriär med väl valda tillbakablickar. En revy där huvudnumren stavas Angra, Shaman och Viper.
Med andra ord är det hårdrock marinerad i lättnynnade melodier, saftiga stycken som får det att vattnas i munnen på alla Matos-vänner. Sångarens oerhört karaktäristiska röst bidrar också till igenkänningen och tjänar nästan som en ledstång för lyssnaren, något att hålla fast vid och följa för att inte tappa orienteringen.
Egentligen är det först i skivans andra halvlek som spelet släpper ordentligt. Först då vågar sig Matos på lite kreativa uppspel. Vändningarna känns pigga, melodierna fräscha och den instrumentala taktiken är full av finesser. Formen kulminerar i låtar som "The myriad" (versen är galet elegant) och titelspåret "Mentalize" som bränner om alla söndagsförare i ytterfilen.
Fast som helhet är skivan lite för ojämn för att vara något mer än trevlig förströelse.

Jakten på den amerikanska filmstjärnan - ett tragikomiskt äventyr för hela familjen

Världsstjärnan George Clooney är i Östersund och spelar in scener till den Anton Corbijn-regisserade filmen "The american". Nöjesbladet är givetvis på plats och smyger längs med avspärrningarna, sträcker på halsen i förhoppning om att få en glimt av det hollywoodska högdjuret. På avstånd hör reportern hur Clooney säger "okay, let's do this". Lyckan är gjord. En riktigt skicklig kvällstidningsjournalist behöver nämligen inte mer än ett citat för att få ihop en artikel.

Tidigare under dagen ligger Nöjesbladet i bakhåll under frukostbuffén. Magkänslan säger att något är på gång, reportern har fått vittring på ett scoop och jajamensan, vem är det vi ser komma in i bild från vänster om inte Clooney i egen hög person, sömndrucken och redo för dagens första mål. Under de följande sekunderna utspelar sig det som blir Nöjesbladets toppnyhet: "Clooneys frukost: inlagd persika". Första meningen i ingressen lyder: "Rådvillt spanar Clooney ut över frukostutbudet." Lite längre ned, efter att hela hans hotellfrukost redovisats (två ägg, två skivor bröd, inlagda persikor, yoghurt och juice), får vi veta att reportern gjort en trevare och fått ett exklusivt citat:
"I'm sorry", säger han och skakar på huvudet när Nöjesbladet försöker få några ord med honom.

Svensk nöjesjournalistik förnekar sig inte. I en värld av meningslösa nyheter är det fullt möjligt - och enligt redaktörerna också fullt rimligt - att bygga ett tidningsuppslag kring det faktum att en känd person uppehåller sig i Sverige. Inte ens polisens spanare kan mäta sig med det sorgfälliga arbete som kvällstidningar lägger ned på att punktmarkera en person som bevisligen är här för att jobba och därför betackat sig för möten med pressen.

Vad har vi då lärt oss av allt det här? Jo, att Clooney pratar engelska, att han inte slarvar med frukosten och att han är lite trött på morgonen. Märklig man.

Det vackraste jag vet...

Alla som begåvats med ett omdöme, som kan dra en linje mellan bra och dåligt, vet att årets mest efterlängtade skivsläpp är Alcests "Écailles de lune". Hett åstundad är denna befriare från livets fängelse, ett motgift mot apati och livsleda. Stora ord om stor musik. Skivan släpps först den 29 mars, men tack vare kollega Jonn Palmér Jeppsson (Sydsvenskan, Close-Up Magazine) sitter jag och lyssnar på den i detta nu, och följande kan konstateras på en gång:

* "Écailles de lune (part II)" kan mycket väl vara årets låt. En minut in i detta epos förlorar man nästan medvetandet om sig själv och snubblar in i nya dimensioner. När Neige, denna andens conquistador, sätter igång och skriker känns det nästan som något vackert, som en frigörande kraft i stil med Ronjas vårskrik.

* "Percées de lumière" har trasslat in sig i mjukt melankoliska Kent-melodier. Ingen skulle märka något om gitarrslingorna extraknäckte på "Du & jag döden".

* Skivan som helhet är mer dynamisk än debuten "Souvenirs d'un autre monde" (2007). De olika delarna samspelar bättre och skarvarna är nedhyvlade. Pastorala drömbilder (tänk dåsigt gryningsljus som silas ned i en skogsglänta) får djup av ett hotfullt fjärran. Konstrast läggs till kontrast och My Bloody Valentine smälter samman med (tidiga) Ulver.

Får eventuellt återkomma med en mer nykter analys senare, när den stora dagen närmar sig. Fast redan nu kan ni falla ned på knä och börja kyssa marken.

Veckans recension: Heathen

Heathen
"The evolution of chaos"
(Mascot Records)
Betyg: 4

Ett stämningsfullt intro tornar upp sig i öster som en minaret. Bebådande. Och så plötsligt är stormen över lyssnaren. "Dying season" siktar in sig på strupen, har som order att skapa så mycket förödelse som möjligt.
Herre, jävla, Gud. Alltså.
Det semiklassiska Bay Area-bandet Heathen släpper sin första skiva på nitton år och kör över en fullständigt. Alla retrokåta thrash metal-ynglingar får sig ett rapp med linjalen och skickas omedelbart till skamvrån.
Trots att "The evolution of chaos" är närmare 70 minuter lång - endast ett spår klockar in på under fem minuter - förlorar de aldrig greppet om lyssnaren. Precis som på skivan "Victims of deception" (1991) medger de låtarna god växtmån, bygger ut dem till närmast episka proportioner. Tempon växlas, stämningslägen höjs och sänks, elektriskt rinner över i akustiskt. Man frestas nästan att kalla det kompositioner snarare än låtar.
Heathen höjer statusen för det misstänkliggjorda begreppet "comeback".

Seriemördarnas parad

Ännu en Golden Globe-gala är till ända. Prisregn - ja, pris regnar alltid av någon anledning - över James Cameron och "Avatar", plus en räcka filmer som ännu inte gått upp i Sverige ("Crazy heart" och "The blind side" till exempel). Nöjer mig i övrigt med att konstatera att:

* Robert Downey Jr. fick sällskap hem av en statyett för sin roll som Sherlock Holmes. Underhållande Guy Ritchie-film som till stora delar förlitar sig på Roberts komiska talang.

* John Lithgow fick sig en prisdusch (ja, varför inte?) för sitt ondskefulla porträtt av seriemördaren Arthur Mitchell i den fantastiska tv-serien "Dexter". Nagelbitande bra.

* Michael C. Hall - Dexter i "Dexter" - också fick famna en gyllene boll. Ärligen förtjänt, förstås.

Annars var det värden Ricky Gervais som skapade mest uppmärksamhet när han drev gäck med Paul McCartneys skilsmässa, Mel Gibsons alkoholmissbruk och NBC:s daltande med Jay Leno.

Hans introduktionstal kan ses här:

Sveriges största exportvara: idioti

"Kompetens motsvarar inte inkomst", slår Anna Skipper klarsynt fast, apropå uppgiften att Anna Anka schakrat till sig över två miljoner kronor för sin medverkan i TV3:s produktioner. Vad är talang och begåvning mot några riktigt korkade oneliners? Ingenting. Tiden är ur led, precis som fru Ankas fossila åsikter (daterade till någonstans mellan 500 f.Kr och den första encelliga organismen). Fantastiskt det här med den fria marknaden, tillgång och efterfrågan, och att vår omättliga aptit på avvikande människor har drivit upp aktierna för sådana som Anna Anka. Välkommen till uppmärksamhetens ekonomi. En modern freak show som är mer accepterad eftersom den angår inre i stället för yttre lyten. "Skäggiga damen" har blivit den "nollställda damen".

Samtidigt rapporterar Aftonbladet att Basshunter - denna Palle Kuling-figur - får närmare en miljon kronor för att hänga med några andra b-kändisar i brittiska Big Brother. Vad han egentligen borde få är förstås ett kok stryk.

Näst efter vapen är Sveriges största export idioti. Vårt stolta fädernesland.

Bye bye värdighet

Någon som vet vad den av ålderdom härjade skådespelaren Christopher Lee (fyller 88 i år) avgav för nyårslöfte? Inte var det i alla fall att aldrig spela in en svulstig hårdrocksmusikal. För det är precis vad han nu har gjort, med svärd i hand, kungliga insignier och en glappande självinsikt (det senare finns det förstås talrika exempel på i hans filmografi; "Polisskolan 7 - Uppdrag Moskva", någon?).

Den gamle herrn med de oregerliga ögonbrynen - stora nog att ge härbärge åt flyttfåglar - har förstås lånat ut sin röst till Manowar och Rhapsody Of Fire tidigare; två band som också har infört nolltolerans mot självdistans. Låter allt det här elakt? Lyssna i så fall på de ljudklipp som finns att tillgå på bandets MySpace-sida (länk).

"Thirty years of campaigning consumed / To subject those pagans to Christian rules", deklamerar Christopher Lee i "Act III: The bloody verdict of Verden", och man undrar om det kan bli mer högtravande. Då dyker några hovnarrar upp och körsjunger för kung och fosterland. Och sådär verkar det fortsätta, med darrande överläppar, episka hovslag i natten och pretentioner som får självaste Peter Jackson att rodna.

Skivan släpps den 15 mars. Årets kulturhändelse, antagligen.

Och avslutningsvis en liten "vad var det jag sa?"-exercis: Soundgarden återförenas, precis som jag förutspådde här (länk). Rykten har visserligen varit i omlopp i flera år nu, så det var mest en fråga om när, inte om. Sensationsvärdet är märkvärdigt lågt.