Frosseriets tid är nu och för alltid

Nyårslöften handlar i regel om sundare levnadsvanor.
Själv vänder jag på steken (och äter upp den):

Nästa år lovar jag att proppa i mig så mycket musik att handläggarna på Stim tvingas jobba övertid.


Livet upprepar sig. Det är därför äldre herrar gärna citerar sig själva ("som jag brukar säga..."). Och det är därför jag nu gör en remix på en krönika jag skrev för ganska exakt fem år sedan, featuring mig själv med några fler universitetspoäng och näshår.
Det jag lovade då är det jag lovar nu: att lyssna på mer musik.
Egentligen är det som löfte betraktat rätt undermåligt. Det är lite som att säga: jag lovar att bli äldre under nästa år. Som musikintresserad kan man inte längre luta sig tillbaka och okynneslyssna på gamla favoriter. Är det i samtiden man söker asyl måste man kunna bevisa att man för varje år ökar sin musikkonsumtion.
Troligen vet ni vart jag är på väg med det här resonemanget. Jag har slagit in på ett spår som har sin knutpunkt i ord som exponentiell och explosionsartad. Det vill säga, utvecklingen.
I dag släpps det så mycket skivor att man får vara glad om man lyckas pricka in ett representativt urval av totaliteten. Det har gått så långt att man numera kan skärma av sig från allt utom dubstep producerad i, säg, Andalusien och ändå ha ett sjå att bara skaka hand med alla band som sticker in näsan i den lilla nischen.

Innan ni beviljas permission för att frossa i skaldjursplatåer och hinka champagne, låt oss dribbla med lite siffror. Övningen kräver att vi går in på den encyklopediska hårdrocksdatabasen Metal Archives.
En sökning på fullängdsalbum släppta 1991 ger 203 resultat - en klart hanterbar mängd som ryms i vilken ficka som helst (om man inte fortfarande köper skivor, men den personen bor väl inte i Sundsvallsområdet?).
Dubbelklickar vi oss sedan fram till 2001 har siffran fyrdubblats till 835 och redan här börjar det bli besvärligt. Fortsätt till nutid och räkneverket tickar upp till - tugga ur munnen, andas djupt och jorda dig, för nu accelererar vi: 3877 fullängdsalbum.
Om vi ponerar att den genomsnittliga speltiden för en skiva är 45 minuter och att man spisar musik tio timmar per dag, då har man en sträcka på 291 dagar att tillryggalägga. Addera ep-släpp, Myspacesidor och andra distributionskanaler för musik och man behöver minst en klase skottdagar extra varje år för att knyta ihop den svällande säcken.
Och märk väl: detta är endast metalskivor.

Ännu återstår ett dussin timmar av året och om ni inte har något bättre för er kan ni proviantera ur årets skivskörd, i tur och oordning:
Negative Plane, Primordial, Symphony X, Einherjer, Ulcerate, Fair To Midland, Myrath, Devin Townsend Project, Opeth, Graveyard, The Haunted, Mastodon, Machine Head, Amebix, In Solitude, Necros Christos, Altar of Plagues, Rhapsody Of Fire, Blut Aus Nord, Krallice, Absu, Peste Noire, Morbus Chron, Amorphis, Leprous, Iced Earth, Powerwolf, Liturgy, Autopsy, Nightwish, Hammers of Misfortune, Disma, Nader Sadek, TesseracT, Witch Mountain, Tombs, Morbus Chron, Wolves in the Throne Room, Fallujah, Terra Tenebrosa, Occultation, Ravencult, Craft, Reveal, Sólstafir, The Devil's Blood...

Pust och stön och... jag antar att vi ses på samma plats, samma tid nästa år och avlägger samma nyårslöfte, för något säger mig att 2012 inte kommer att nöja sig med 3877 metalplattor.

Publicerad i Dagbladet den 31 december.

2 kommentarer:

Alexander. O sa...

Satan, snubben ser inte ut att ta speciellt bra hand om sin samling. Bilden får mig att tänka på ett tyskt slakteri, fast med plast istället för nötkött. Jag är så pedant och noga med allt mitt shit att det driver mig till vansinne ibland. Som om jag skulle få ta med mig allting efter döden, liksom. Ugh...

Coolt skrivet!

Dock kostar det ju på att ligga i när det kommer till kulturkonsumtion. Nu köpte jag 2 påkostade, vackra album-utgåvor på vinyl. Båda för Sammanlagt 540kr. Sedan Criterions nysläppta utgåvor av 'Branded to Kill' och 'Tokyo Drifter' på det, med risk för eventuella tullavgifter. Och ja, 'Ghost in the Shell' R1 1998 DVD:n köpte jag från någon second hand butik på Ebay. Vad nu resten gick på...

Hela den här Internet revolutionen är fantastisk för en ensam, introvertarderad (när du sätter ihop introvert och retarderad. Fast egentligen är jag mest retarderad.) nisse som jag. Det är hur coolt som helst att finna artister man kanske annars aldrig hade funnit, och sedan kunna köpa deras alster direkt från artisterna själva. Som med Kevin Hufnagels nya album - in på hans bandcamp o strömma, och pang pannkaka, köpa paketet som han skickar direkt från hans lägenhet. Nya alstret är fan till och med inspelat i hans lägenhet...

Jag finner det också intressant att lära mig om människor jag aldrig kommer att träffa, på gott & på ont. New York underjord artisten Yuko Sueta - som avled för ungefär 2 år sedan - är en person jag varit fascinerad av sedan 'Coyote' släpptes. Att kunna få skåda några få av de bilder hon tagit, och att se inspelningar av några av de konserter där Yuko stod för de visuella effekterna var rätt coolt.

Hennes Myspace finns fortfarande kvar. Bra film o musiksmak hade hon. Och jag måste erkänna att hon ser vacker ut på bilderna - lite som en Japansk Anna Karina/ Sofia Coppola med nördreferenser.

Och för inte så längesedan laddade en kompis till Yuko upp en 10 år gammal video på Youtube, samt ett klipp på Vimeo. Det är en video-dokumentation av en fest Yuko arrangerade uppe på sitt lägenhetshustak i Harlem. Jag måste erkänna att det var coolt att se. Det finaste momentet utspelar sig efter att festen är över, då Yuko plockar ner projektorn och hädanefter drar upp en sådan där 'BR-Leksaker' klarinett o följer melodin till refrängen som spelas bakgrunden. Det är lite som en Harmony Korine film - stunden fångas väldigt vackert. Yuko är fin i videon, och hon lyser genom att enbart vara sig själv. Jag vet inte, det är inspirerande på något sätt... Jag önskar jag hade kunnat fått träffa henne.

Nu är jag ju ingen E-stalker. Jag snackar om videoklipp/information som frivilligt lagts upp.

2012 hoppas jag mest på att börja läsa mer. Jag hoppas på att det ska hjälpa mig att utvecklas.

Gott Nytt År på dig! Det är väl bara att blicka framåt medan ögonen fortfarande är friska.

David Noaksson sa...

Det var en lång kommentar, det där! Inte många namn eller titlar jag känner igen, men det sammanfattar väl det jag försökte säga med krönikan: hur mycket man än gräver i kulturen är det egentligen bara på ytan man är och skrapar.

Hoppas ditt nyår var bra!

Skicka en kommentar