Manifestgalan - långt efter alla andra

Är man inte snabbast får man vara bäst. Drygt två veckor har gått sedan Manifestgalan gick av stapeln. Ett årligt galej som uppmärksammar och premierar band och artister som är kontrakterade till oberoende skivbolag. Jag var inte där. Däremot satt jag - för tredje året i rad - i juryn i kategorin "hårdrock". Nu råkade Abandon vinna med skivan "The dead end" som är långt ifrån en personlig favorit. Bandet ger en ledljus ned till medvetandets källarvåning, rotar runt i själens mörkaste skrymslen och... ja, där stannar de, i över hundra minuter, omgivna av ett mörker som fuktar mot huden. Den som vill kan lyssna på skivan mot bakgrund av att det är bandets svanesång då sångaren dog av en överdos i december 2008. Personligen lyssnar jag hellre på ett band som Cult Of Luna som i stort sysslar med samma musikaliska landskapsmåleri.

Själv delade jag ut höga poäng till Funeral Mists "Maranatha" (black metal som känns!), Candlemass "Death magic doom" (värre förolämpningar än "praktikant" krävs för att skrämma bort mig), Katatonias "Night is the new day" (tack till bandet och Close-Ups redaktion för signerat exemplar), Tribulations "The horror" (death metal-band som förtjänar hajpen) och Introductions "Santa sets sails for Saturn" (musik som gör det lite, lite lättare att uthärda att man inte fick uppleva 70-talet).

Andra svenska hårdrocksband som släppte gedigna skivor under 2009: Moloken, Wolf, My Own Grave, Marduk, Hardcore Superstar, Abramis Brama, Unanimated, Necrophobic, Black Bonzo, Saint Deamon...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar