Leslie Nielsen var en parodiernas portalfigur

Jag har ett meddelande till dig, ropar en skurk.
Blyet haglar.

Leslie Nielsens rollkaraktär, mitt i kulregnet: Jag är ledsen. Jag hör inte vad du säger! Avlossa inte skott medan du pratar!


För ett par veckor sedan gick den kanadensiska skådespelaren Leslie Nielsen bort i sviterna av en lunginflammation. Dödsbeskedet skickade inga chockvågor genom nyhetskanalerna. Redan vid sitt stora genombrott 1980 med "Titta vi flyger" var han en distingerad gentleman med de grå tinningarnas charm.
Född 1926 hade han en brokig karriär bakom sig som både tv- och filmskådis.
En av hans första filmer, science fiction-thrillern "Förbjuden värld" (1956), blev en stor framgång, så pass stor att han under de följande årtiondena levde i skuggan av sina tidigare bedrifter.
När så bröderna Zucker och Jim Abrahams benådade honom med en roll i parodin "Titta vi flyger" sköt karriären i höjden (filmen gjorde susen också för de till åren komna Lloyd Bridges och Robert Stack).

Det är lätt att minnas gamla hjältar i ett idealiserande ljus. Men ingen kan påstå att Leslie Nielsen var en stor skådespelare, i traditionell mening. Hans insatser i mer seriösa roller, som i "Förbjuden värld", "Poseidon katastrofen" (1972) och "Tammy" (1957) är allt annat än oförglömliga.
Däremot hade han få - om ens några - övermän när det kom till att leverera repliker som den i textens inledning. På engelska heter det "deadpan" och innebär att skådespelaren inte rör en min ens i de mest absurda och surrealistiska situationer.
Det gjorde att folk kunde brista ut i skratt bara genom att se hans ansikte, hur allvarlig han än försökte göra sig. Spelstilen byggde på att han var blind för den komik som trängde sig på från alla håll, oavsett om den var orsakad av honom själv eller någon annan.
Här bredvid har jag listat några av mina favoritrepliker av Leslie Nielsen och samtliga kan sammanfattas med det stjärnkritikern Roger Ebert skrev om filmen "Titta vi flyger": "Du skrattar, och sedan skrattar du åt dig själv för att du skrattar."
Leslie kommer surely att fortsätta underhålla kommande generationer med sin allvarligt roliga och roligt allvarliga replikföring.

Leslie Nielsens odödliga repliker:







Publicerad i Dagbladet den 15 december.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar